Training Mindfulness Hoofddorp... iets voor u?bij Piet Hein FysiotherapieHoofddorp
mindful-haarlem organiseert:
mindfulness  mindfulness mindfulness mindfulnesstraining
april - mei 2017
training mindfulness
Hoofddorp
- later ook in Haarlem! -
Tijd: 19:00 - 21:30 uur
Data: acht lessen op de woensdagavond (niet in meivakantie) vanaf 5 april 2017
Locatie: bovenzaal Piet Hein Fysiotherapie, Piet Heinflat 70 2132 TE Hoofddorp
mindfulness aandachttraining mindfulness piet hein fysiotherapie hoofddorp mindfulness pietheinfysiotherapie.nl aanddachttraining mindful mindfulness mindfulness cursus mindful mindful mindfulness mindfulness mindfulness
Doelgroep:
Voor nieuwsgierige mensen:
mensen met stress, onrust, overspanning, chronische pijn
mensen die beter hun eigen kracht willen vinden
mensen met onzekerheid, angst, somberte, laag zelfbeeld
mensen met relatieproblemen
mensen die beter met pijn willen omgaan
mensen die bewuster willen leven, meer willen opmerken,
    die willen stilstaan bij hun verlangens, wensen en angsten
 
                   Verander, wat je kunt veranderen,
                           accepteer, wat niet te veranderen is
                                       hoe...

Mindfulness training kan hierbij erg effectief zijn - als je oefent.
Wat oefening je kan opleveren:

• minder stress
• pijn beter kunnen verdragen
• meer kwaliteit van leven
• zelfvertrouwen versterken
• makkelijker ontspannen
• herkennen van belemmerende patronen en gedachten
• anders omgaan met angst en somberheid
• meer balans en tevredenheid in je leven
     START:  WOENSDAG 5 APRIL 2017
Training door professionals in de gezondheidszorg
 Wat ís mindfulness?
Mensen leven meer in de toekomst en het verleden dan in het nu. We plannen, we hebben ideeën, we verlangen, hebben spijt, verheugen ons, rouwen, herinneren, en rijden onze auto terwijl we in gedachten zijn. Meer dan je zo zou denken.
We leven een groot deel van de dag in gedachten en zijn ons daar vaak helemaal niet van bewust.
Meestal zijn al die ‘gedachten-elders’ helemaal niet zo nuttig.
Ze komen telkens terug en we handelen er vaak naar. Meestal op de automatische piloot.

Gedachten aan een auto zijn iets anders dan een echte auto. Gedachten en emoties over pijn zijn iets héél anders dan pijn zelf.
In die halve aanwezigheid op de automatische piloot kunnen zich klachten ontwikkelen of verergeren als stress, angst, somberheid, gewoon niet lekker in je vel zitten, relatieproblemen, chronische pijn, acceptatieproblemen.
Veel componenten van zulke klachten komen vanuit dat half bewust aanwezig zijn.

Mindfulness (aandachtigheid) is een geesteshouding, een attitude, die je leert je door voorlichting, uitwisseling, teksten, gedichten, lichaamsoefening, aandachtsoefening, mediteren: oefenen en dóen. Dagelijks.

 
 Wat is het effect van mindfulness?

In acht weken mindfulness-training ervaart u dat gedachten en feiten niet hetzelfde zijn. U leert ze te onderscheiden. Gedachten gaan ook niet weg; wel kunt u leren ze te laten voor wat ze zijn, uzelf er dus minder mee te identificeren, ze te relativeren en minder als werkelijkheid aan te nemen.
Mindfulness is niet: rustig worden en jezelf leegmaken. (Al kun je er erg ontspannen van raken)
Mindfulness is: jezelf trainen op wat meer afstand nemen tot je gedachten en emoties. Enige vertraging inbouwen.

Je wordt er rustiger en helderder van; je komt meer in de echte werkelijkheid. Als je je gedachten en emoties over pijn echt kunt herkennen als iets anders dan de pijn zelf, en met je aandacht voorzichtig naar de echte pijn zelf durft te gaan, krijgt pijn een ander, en aanvaardbaarder karakter. Mindfulness is training van geest en lichaamsbeleving.

Mindfulness is ontstaan vanuit boeddhistische meditatie. Die werd door westerse psychologen ontdaan van rituelen en geloven en vertaald naar onze westerse manier van denken. Na (veel) wetenschappelijk onderzoek bleek ze ook in het westen heel waardevol. Mindfulness wordt nu veel toegepast, op allerlei terreinen.
De trainers
 
De training wordt gegeven door Maureen Rozemeijer en Jeroen Kets, beiden  professionals in de gezondheidszorg.

Maureen werkt al 30 jaar in de GGZ als sociaal psychiatrische verpleegkundige, waarvan de laatste 12 jaar in de specialistische GGZ.

Jeroen werkt al 31 jaar als oefentherapeut-mensendieck en fysiotherapeut, o.a. gespecialiseerd in psychosomatiek, werkzaam bij Piet Hein Fysiotherapie.

Beiden hebben veel ervaring met Mindfulness.
 
Bij wie wordt mindfulness aangeraden? Bij wie niet?

Aangetoond is dat mindfulness-training effectief is bij mensen met stressklachten, angst, piekeren, bij mensen met chronische pijn of een (dreigende) burnout.
Voor mensen met terugkerende depressies is een iets andere opzet, de "Mindful Based Cognitieve Therapie" (MBCT) beter geschikt. Wij geven die werkvorm in deze voorjaarstraining niet. Dat betekent niet dat mensen die eerder depressies doormaakten niet kunnen deelnemen aan deze training. Deelname aan deze training tijdens een depressie is niet raadzaam; er wordt daarvoor doorverwezen naar de GGZ.
Bij extreem weinig concentratie en energie, zoals in het dieptepunt van een burnout wordt deze training afgeraden.


Hoe ziet een mindfulness training eruit?

De training bestaat uit acht woensdagavonden, van 19.00 tot 21.30 uur, met een kleine theepauze. De groep bestaat tussen de acht en twaalf deelnemers en wordt begeleid door twee mindfulness trainers. De avonden hebben een gestructureerde opbouw, waarbij door uitleg en oefeningen op allerlei manieren wordt getraind en ervaringen worden uitgewisseld. De oefeningen worden zittend, liggend en soms lopend gedaan. In het begin zittend op een stoel; later desgewenst op een zitkussentje.

Trainen kost wat van je tijd. Benadrukt wordt dat het belangrijkste effect van de training word bereikt door dagelijks 'huiswerk'; van eerst kort, tot later, alles bij elkaar, 45-60 minuten per dag. (Dat went verbazend snel!) Het is nodig om het brein te trainen; een nieuw soort conditie op te bouwen.

De deelnemer krijgt een informatie-/werkboek en USB-stick mee met uitleg, gedichten en ingesproken geluidsbestanden om de oefeningen thuis begeleid te doen.
 Lesgeld

De kosten van deze training bedragen € 295,-. Die kunt u evt. in twee termijnen te betalen. Daarvoor krijgt u een kort telefonisch intake-geprek, acht trainingsavonden van 2,5 uur, thee, een lees/werkmap en een USB-stick met werkmateriaal. Neem a.u.b. een badhanddoek mee - en doet u gemakkelijke zittende kleding aan.
Termijnbetaling a.u.b. voorafgaand aan de start van de cursus.

Aanmelding en start
U kunt uzelf aanmelden door met onderstaande knop een emailtje te sturen naar mindful-hoofddorp@xs4all.nl. Vermeld u in uw mailtje a.u.b. "info mindfulness Piet Hein", uw naam, adres en telefoonnummer. Wij sturen u dan snel nadere informatie en een inschrijfformulier toe.
 
Na ontvangst van uw aanmeldingsformulier bellen wij u voor een kort telefonisch intakegesprek. Uw inschrijving is definitief na overmaking van het cursusgeld. De cursus start op
woensdag 5 april 2017
Op woensdag 26 april is er (vanwege de schoolvakantie) geen cursus.
 
De laatste les valt op woensdag 31 mei.

Locatie:
Piet Hein Fysiotherapie (locatie Piet Heinflat)
Piet Heinflat 70
2132 TE Hoofddorp

Parkeren gratis voor de deur, met blauwe parkeerkaart.
OV: Bushalte Hoofddorp Centrum (Burg. van Stampplein) en Hoofddorp NS liggen op loopafstand van de praktijk.
 
Lid van de Vereniging voor Mindfulness (www.verenigingvoormindfulness.nl)
Parkeren gratis voor de deur, met blauwe parkeerkaart.
OV: Bushalte Hoofddorp Centrum (Burg. van Stampplein) en Hoofddorp NS liggen op loopafstand van de praktijk.
 
zie ook:
Maak simpel je website Eigen site maken